To, jak vnímáme fakta a informace, zásadně ovlivňuje způsob, jak jednáme, jak jsme úspěšní a spokojení.
Jednoduchá technika přerámování vám pomůže vidět informace v jiném obraze, vidět je pozitivně, uvědomit si příležitost a poučení, které z faktu, informace nebo události plynou.
Technika přerámování je jednoduchá. Představte si, že máte obraz vložený do černého rámu. Když tento stejný obraz vložíme do jiného rámu (například bílého nebo zlatého), tak se změní způsob, jakým obraz vnímáme.
Nebo obraz odneseme z muzea a pověsíme si ho doma v obýváku. Také na nás potom bude působit jinak.
Uvedu jednoduchý příklad – Sklenice vody
Fakt: sklenice vody je naplněná z poloviny
Rámec č. 1. (negativní): sklenici vody označím za poloprázdnou: „Sakra, napiju se a furt budu mít žízeň!“
Rámec č. 2 (pozitivní): sklenice vody je poloplná. „Super, alespoň už nebudu mít takovou žízeň.“
Druhý příklad: zatčení pana Ratha
Fakt: Rath byl zatčen za podezření na korupci
Rámec č. 1. (negativní): „tahle republika je zkorumpovaná a nemá smysl se o něco snažit. Ti nahoře se stejně jen snaží si naplnit kapsy“ (tak radši budu sedět a nadávat)
Rámec č. 2. (pozitivní): To, že byl Rath zatčen, je vítězství dobra nad zlem, a jak řekl jeden expert proti korupci: „potřebujete prvního politika, který bude zatčen za korupci, a budou následovat další (Parkanová)“. Proto je zatčení Ratha příležitostí ke změně.
Technika přerámování má 3 kroky:
1. určení faktu – tj. informace která je ověřitelná a kterou všichni vnímáme stejně
2. nasazení pozitivního rámce – tj. naleznu pozitivní informace a přínos, které z faktu plynou. Obvykle je to částečné uspokojení našich potřeb.
3. nalezení příležitosti – Mám kamaráda, který se radoval, když přišla krize. Byl studentem, trochu rozuměl akciovým trhům, a tak šel do banky, vypůjčil si 200 tisíc koruna a za ně nakoupil akcie, které za dva roky prodal za 550 tisíc.
To, že přišla krize, byla pro něj obrovská příležitost vydělat peníze.
Proto jde jen o to, jak se na věc díváme a jak následně jednáme.