Co vás napadne, když uvidíte slovo „_ÍDLO?“? Nic? A co když ho uslyšíte v souvislosti se slovem „RESTAURACE“? Teď se znovu podívejte na slovo „_ÍDLO“. Zřejmě vás hned napadlo slovo „JÍDLO“. Tomu říkáme priming.
Priming je proces, kdy nějaký podnět z vnějšku ovlivňuje naše chování a myšlení. Může v nás pak tedy evokovat podobná slova. Kdybyste místo slova „RESTAURACE“ viděli „HRAD“, pravděpodobně byste slovo doplnili jako „SÍDLO“.
Naše mysl je ovlivnitelná určitými slovy a koncepty. Stejným způsobem může být ovlivněno i tělo. V jedné studii lidé začali chodit pomaleji poté, co byli vystaveni slovům spojeným se stárnutím, jako je například „plešatý“ nebo „vrásky.“
Je neuvěřitelné, že priming probíhá zcela nevědomě – vlastně ani nevíme, že k němu dochází.
Mnozí by s tím sice nesouhlasili, ale priming ukazuje, že nemáme své konání, úsudky a volby pod kontrolou. Ve skutečnosti jsme neustále ovlivňováni jistými sociálními a kulturními podmínkami.
Průzkum vedený Kathleen Vohsovou ukazuje, že představa peněz vede lidi k individualismu. Lidé ovlivnění představou peněz (například tím, že jim jsou předkládány na obrázcích) se chovají nezávisleji a nechtějí být odkázáni na druhé nebo plnit něčí rozkazy. Jedním ze závěrů této studie je, že život ve společnosti plné právě takových spouštěčů finančního primingu, odvádí naše chování od dobročinnosti.
Priming nevědomě ovlivňuje myšlenky jedince, a tudíž i jeho volby, úsudky a chování – to se pak zpětně odráží ve společnosti, ve které žijeme.