Proč jsme závislí na sociálních sítích?

Už jste si někdy řekli: „Sakra, vážně musím na tom Facebooku trávit míň času!“ a záhy jste zjistili, že to nejde?

Nejste jediní a není to náhoda. Mnoho společností totiž usiluje o to, aby byl jejich produkt návykový.

Závislost způsobuje čtyřfázový model „zaháčkování“

Abyste si vytvořili návyk (například neustálé sledování Facebooku nebo Twitteru), společnosti stačí uplatnit následující kroky, které budete dokola opakovat:

  • Spouštěč: externí událost, která vás přivede k užívání produktu jako například vyskakující reklama.
  • Akce: aktivita, kterou musíte vyvinout, abyste produkt mohli začít používat. Tedy například založení Facebookového účtu.
  • Odměna: například zábava. Odměna by se měla být různá, abyste nikdy nevěděli, co vás přesně čeká. Proto je vaše hlavní stránka na Facebooku plná náhlých překvapení.
  • Investice: něco hodnotného, co do produktu investujete, například čas, peníze nebo informace. Pokud jste si na Facebooku vytvořili síť přátel a něco nasdíleli, pravděpodobně u něj zůstanete.

A jak se tento cyklus opakuje, uživatel si začne vytvářet vlastní interní spouštěče pro používání služby, takže externí spouštěč už ani není zapotřebí. A máme tu začarovaný kruh, ze které se dá jen těžko uniknout.

Udělejte si test osobnosti zdarma

Biorytmická terapie

Proces harmonizuje tělo, emoce, mysl

Biorytmická terapie

Proces harmonizuje tělo, emoce, mysl

Udělejte si test osobnosti