Už jste si někdy řekli: „Sakra, vážně musím na tom Facebooku trávit míň času!“ a záhy jste zjistili, že to nejde?
Nejste jediní a není to náhoda. Mnoho společností totiž usiluje o to, aby byl jejich produkt návykový.
Závislost způsobuje čtyřfázový model „zaháčkování“
Abyste si vytvořili návyk (například neustálé sledování Facebooku nebo Twitteru), společnosti stačí uplatnit následující kroky, které budete dokola opakovat:
- Spouštěč: externí událost, která vás přivede k užívání produktu jako například vyskakující reklama.
- Akce: aktivita, kterou musíte vyvinout, abyste produkt mohli začít používat. Tedy například založení Facebookového účtu.
- Odměna: například zábava. Odměna by se měla být různá, abyste nikdy nevěděli, co vás přesně čeká. Proto je vaše hlavní stránka na Facebooku plná náhlých překvapení.
- Investice: něco hodnotného, co do produktu investujete, například čas, peníze nebo informace. Pokud jste si na Facebooku vytvořili síť přátel a něco nasdíleli, pravděpodobně u něj zůstanete.
A jak se tento cyklus opakuje, uživatel si začne vytvářet vlastní interní spouštěče pro používání služby, takže externí spouštěč už ani není zapotřebí. A máme tu začarovaný kruh, ze které se dá jen těžko uniknout.