Akce 2 + 1. Všichni známe takové prodejní kampaně. Apelují na naše racionální uvažování a mají nás přimět k většímu nákupu. A velmi dobře fungují.
Existují ale i mnohem rafinovanější a nenápadné způsoby, jak přimět zákazníky k nákupu. Je to ovlivňování našich smyslů, a to obzvlášť jednoho.
Správná vůně přiměje většinu lidi nakoupit.
Podívejte se na jeden experiment. V něm požádali zákazníky, aby ohodnotili dva identické páry bot od Nike ve dvou naprosto identických místnostech s jedním malým rozdílem. Jeden pokoj byl provoněný květinovou vůní, zatímco ten druhý byl bez vůně. 48 % zákazníků by nakoupilo v provoněném pokoji.
Jiná studie ukázala, že “jenom” změna vůně šampónu přiměla zákazníky si myslet, že šampón víc pění, snadněji se vyplachuje a vlasy jsou po něm lesklejší. A se změnou vnímání šampónu si ho zakoupí více zákazníků.