Předchozí bestseller Jima Collinse s názvem „Jak vybudovat trvale úspěšnou firmu“ vysvětluje, jak si skvělé firmy udržují vysokou výkonnost a proč zůstávají na vrcholu. Většina podniků však bohužel není skvělá. Naléhavější otázka proto zní, jak z dobré firmy udělat skvělou? Co dělá skvělá společnost jinak než konkurence, která se nikdy nedočká nadprůměrných výsledků?
Autor knihy s týmem badatelů zkoumal v pětiletém projektu tři skupiny amerických firem:
firmy, které se z dobrých staly skvělými, vykazovaly patnáct let průměrný nebo podprůměrný výkon na burzovním trhu, ale následně se jim podařil skok ke „skvělému“ výkonu, neboli během následujících 15 let generovaly kumulativní výnosy minimálně třikrát větší, než je průměr na burze.
Firmy s podobnými počátečními podmínkami jako předchozí skupina, jejichž výsledky zůstaly na průměru nebo se dokonce zhoršily.
A do třetice firmy, které si skvělé výsledky neudržely. Těmto společnostem se podařil krátkodobý přechod ke skvělým výsledkům, ale po výrazném úspěchu brzy spadly hluboko pod průměrný výkon firem na burze.
Jim Collins se svým výzkumným týmem podrobil analýze přes šest tisíc novinových článků a 2000 stran rozhovorů s manažery firem. Cílem bylo zjistit, co udělaly trvale skvělé firmy jinak, aby se jejich příkladem mohly řídit i ostatní podniky.