„Moderní lidé“ žijí pod neustálým tlakem. Mnohdy mají i několik povolání, do toho se starají o rodinu, domácnost atd. A k tomu tu jsou ještě koníčky a vlastní život. Také míváte pocit, že se z toho musíte dříve nebo později zbláznit?
Náš mozek potřebuje méně informací, soustředit se na to, čemu se právě věnuje, pauzy a odpočívat.
1. Už dost. Pravidelně mozek vypněte.
Naše pozornost je schopna se něčemu plně věnovat pouze pár desítek vteřin. Samozřejmě během dne se tento proces xkrát opakuje. Nutné je naučit se vypnout. Náš mozek zkrátka není uzpůsobený tomu, aby se plně soustředil 24 hodin denně. Při samotném soustředění je potom dobré zaměřit pozornost jen jedním směrem.
Jak poznáte, že váš mozek už má zkrátka dost? Tak třeba když projíždíte web s aktuálními zprávami, ale zjistíte, že po chvíli vlastně ani nevíte, co píšou a jak jste se tam dostali. Mozek tímto dává na vědomí, že chce pauzu. Do takových extrémů nemusíte zacházet, pokud si osvojíte tato pravidla.
2. Čistá hlava je základ
Zní to možná trochu nelogicky. Musíte přece v paměti udržovat seznam úkolů na daný den, říkáte si. Důležité ale je nemít takový seznam neustále před očima. Třeba na stole, navíc barevně zvýrazněný. To vás totiž jen deprimuje.
Neustále budete dokola číst, co všechno ještě musíte stihnout, což je dosti stresující. A navíc vás to rozptyluje. Mnohem lepší je si vždycky před sebe napsat pouze jeden úkol a po jeho splnění ho nahradit úkolem dalším. Díky tomu se totiž budete lépe soustředit.
3. Nastavte si filtry
Neustálé přidávání a kontrolování příspěvků na sociálních sítích neskutečně žere čas. A ničí vaši pozornost. Možná se vám zdá, že Facebook a spol. jsou pro vás cestou k získávání informací. To sice možná jsou, ale zároveň mozek zbytečně zaplavují velikým množstvím informací. Tím pádem se pak nesoustředíte na to, co máte.
Jak se tomu tedy vyhnout? Řešte v práci pouze pracovní e-maily. Používejte dvě telefonní čísla – jedno dejte jen rodině a přátelům, druhé používejte při své profesi. Filtr si ale nastavte i na lidi. Nemusíte se přece scházet s desítkami lidí a chodit s nimi na kafe. Ani nemusíte každý den s kolegy na sklenku.
4. Je to hotové, i když to není dokonalé
Je důležité umět rozpoznat okamžik, kdy si můžete říct, že jste pro danou věc udělali své maximum. „Umění konce“ je schopnost úkol odevzdat a pustit. A to i v případě, že není úplně dokonale udělaný. Perfekcionalismus je totiž klíčem ke stresu. Pokud budete mít stále pocit, že výsledek ještě není úplně dokonalý a k úkolu se budete stále vracet, jen si tím zaděláte na psychické problémy.
Existuje takový malý test: Ovlivní kvalitu výsledku další den, který strávíte úpravami? Pokud odpovíte ano, bude výsledek opravdu o tolik lepší? Nebo budete o tomto rozdílu vědět jen vy? Jestliže jde jen o vás, úkol je hotový. Příliš vysoké nároky z vás sice udělají perfekcionalistu, ale také „toho pomalého“.
Navíc, když se nenaučíte věci včas pustit, bude vás stále provázet pocit, že svou práci neděláte úplně dobře.
5. Jaký pořádek na stole, takový pořádek v hlavě
Jaký je váš pracovní prostor, takový je i odraz vašeho mozku. Když se chcete soustředit na daný úkol, musíte mít čistou nejen mysl, ale i pracovní stůl. Pokud budete mít po ruce sklenici s vodou, jistě po ní sáhnete častěji. Naopak hromady papírů vás budou jen rozptylovat. A ta čokoládová tyčinka v šuplíku na sebe také nenechá dlouho čekat.
Takže pokud si na stole necháte jen klávesnici, myš a monitor, nebude tu nic, co by odtahovalo vaši pozornost od práce.
Náš mozek zkrátka potřebuje méně informací a vice soustředění na to, čemu se právě věnuje.
Přečtěte si články o: mozek, GTD (getting things done), time management, motivace, štěstí